Смяна на масления филтър: стъпка по стъпка

Обясняваме как сами да смените масления филтър, дали това може да стане без източване и смяна на маслото и колко често трябва да сменяте филтъра

Пламен Георгиев,
маслен филтър моторно масло

iStock

М асленият филтър трябва да се сменя редовно, това е ключът към дългата и ефективна работа на двигателя. Много шофьори поверяват тази задача на професионалисти, но някои сменят филтъра сами. Работата не е много трудна, но изисква някои специални инструменти и умения.

Как работи масленият филтър и за какво е необходим?

Докато двигателят работи, моторното масло в него непрекъснато се движи. Смазва движещите се компоненти, намалявайки триенето и почиства частите: събира чужди частици, сажди и малки метални стърготини. При всеки цикъл на циркулация маслото преминава през филтъра, оставяйки събрани отпадъци върху него и се връща в двигателя чисто. С течение на времето филтърът се запушва: чужди частици се утаяват върху мембраната в дебел слой, който не позволява на маслото да премине. След това то започва да се движи покрай мембраната през байпасния клапан. Това е лошо за двигателя: частиците в нерафинираното масло действат върху вътрешните компоненти като шкурка, което води до преждевременно износване.

Кога и колко често трябва да сменяте масления филтър?

Филтрите обикновено се сменят едновременно с маслото на двигателя. Препоръките изискват това да се прави на всеки 10 000-15 000 километра, но тази цифра е произволна. Шофирането в гъст градски трафик, честите „студени“ стартирания на двигателя и шофирането върху прашни пътища значително намаляват експлоатационния живот на маслото и филтъра.

Състоянието на маслото може да се провери с масломерната щека. Ако е станало много тъмно, това означава, че е време да го смените, а заедно с него и филтъра. Някои шофьори смятат, че ако планираната дата за смяна е настъпила, но цветът на маслото не се е променил, тогава все още можете да шофирате със старото масло и филтър, докато стане по-тъмно. Това е голяма грешка. Металните стружки в маслото не влияят на цвета му, но убиват двигателя отвътре.

Как да изберем правилния маслен филтър

В идеалния случай е най-добре да използвате „оригинален“ маслен филтър от същата марка, който е монтиран от производителите. Напълно подходящ е както като размери, така и като технически характеристики. Ако по някаква причина това не е възможно, когато избирате филтър, обърнете внимание на следните критерии:

1. Тип филтър. Маслените филтри са разделени на три вида: пълнопоточни, частичнопоточни и комбинирани. При пълнопоточните филтри маслото преминава изцяло през мембраната, при частичнопоточните филтри почистването се извършва в отделно отделение, а при комбинираните филтри и двата вида почистване се комбинират. За да разберете кой тип е подходящ за вашия автомобил, проверете ръководството на потребителя.

2. Резба. Диаметърът и дебелината на резбата на капака на корпуса трябва да съответстват на отвора с резба в двигателя. В противен случай филтърът няма да пасне плътно или изобщо няма да може да се монтира.

3. Байпасен клапан. Параметрите на работното налягане на байпасния клапан трябва да съответстват на параметрите на двигателя. Ако работното налягане на клапана е по-високо от необходимото, двигателят ще изпита маслен глад, което ще доведе до преждевременно износване. Ако налягането е твърде ниско, маслото ще започне да тече направо през клапана, без да бъде изчистено.

4. Качество на корпуса. Корпусът на металния филтър трябва да е здрав, твърд и да не се огъва. Всякакви вдлъбнатини или повреди по корпуса са причина за отказ от покупката.

5. Състояние на гуменото уплътнение. Уплътнението на капака на корпуса трябва да приляга плътно, да е здраво, но да остане еластично. В никакъв случай не трябва да се допускат пукнатини или други повреди.

Как да смените масления филтър самостоятелно

1. Подготовка на автомобила

Преди смяна на филтъра колата трябва да подгрее. Включете двигателя и го оставете да работи на празен ход за 1-2 минути. Загрятото масло се оттича по-добре. Ако имате канал, качете я на него, ако не – трябва да я повдигнете на подемен крик.

2. Източете маслото

Преди да смените филтъра, трябва да източите старото масло:

• Свалете капачката на резервоара за масло

• Свалете защитата от дъното, ако има такава

• Намерете пробката за източване, поставете под нея контейнер за отработено масло

С помощта на гаечен ключ внимателно разхлабете накрайника, извадете го и оставете маслото да се източи напълно.

3. Смяна на филтър

В повечето автомобили масленият филтър се намира отгоре и се открива доста лесно. Има модели, при които филтърът е прибран под двигателя и достъпът до него е затруднен: в такива случаи е по-добре да се обърнете към сервиз. Филтърът се завърта с помощта на подвижен гаечен ключ.

Смажете гуменото уплътнение на новия филтър с моторно масло и завийте филтъра на ръка. Не е необходимо да го затягате с гаечен ключ, в противен случай няма да можете да го премахнете следващия път, когато го смените.

4. Наливане на ново масло

• Първо затворете дренажната пробка отдолу и я затегнете

• Долейте моторно масло през гърловината с помощта на фуния

• Затворете капачката на резервоара за масло и избършете всички петна по двигателя

• Включете двигателя за 1-2 минути, за да завърти маслото

Изключете двигателя, отворете капачката на резервоара и проверете нивото на маслото с помощта на масломерната щека. При необходимост допълнете.

5. Изхвърляне

Не изхвърляйте стария филтър в битовия боклук. Използваното масло и филтри се приемат за рециклиране безплатно в много сервизи.

Източник на статията: auto.mail.ru

моторно масло маслен филтър